07
februari
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

50 jaar Porsche 911

Met meer dan 820.000 gebouwde Porsches 911 is het de succesvolste sportwagen ter wereld. In elk van de inmiddels zeven generaties vonden de Porsche-ingenieurs in Zuffenhausen en Weissach de 911 opnieuw uit en bewezen ze daarmee telkens weer de innovatiekracht van het merk Porsche. Als geen ander verenigt de auto schijnbare tegenstrijdigheden, zoals sportiviteit en alledaags gebruiksgemak, traditie en innovatie, exclusiviteit en sociale acceptatie en design en functionaliteit. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat elk van de zeven 911-generaties elk zijn eigen succesverhaal heeft geschreven. Ferry Porsche verwoordde de unieke kwaliteiten nog het best: “De 911 is de enige auto waarmee je een safari in Afrika kunt maken, aan Le Mans kunt meedoen, naar het theater kunt gaan en door de straten van New York kunt rijden.”



De Porsche 911 is niet alleen uitzonderlijk door de klassieke en unieke vormgeving, maar ook door de toonaangevende technologie. Veel van de in de 911 toegepaste ideeën vonden hun oorsprong op het circuit. Hoge prestaties is hij aan zijn status verplicht en de racerij vormt daarbij het belangrijkste testlaboratorium. Van begin af aan is de 911 dan ook te vinden op circuits over de hele wereld en bewijst hij zich daar als een veelzijdige en verdienstelijke winnaarsauto. Meer dan twee derde van de 30.000 Porsche-overwinningen staat op naam van de 911.



Porsche viert 911-jubileum


Voor Porsche is het 50-jarig jubileum van de ‘Elfer’ het centrale thema in 2013. Er staat een breed scala aan festiviteiten op stapel. De aftrap is tijdens de autoshow “Retro Classics” in Stuttgart. Van 7 tot en met 10 maart zal het Porsche Museum met vier bijzondere exemplaren op deze locatie het jubileumjaar inluiden. Op de show zijn behalve een voorserie 911 Turbo Coupé, ook een 911 Turbo Cabriolet studiemodel uit 1981, de straatversie van de 911 GT1 uit 1997 en het prototype 754 “T7” te zien. Dit ontwerp van professor Ferdinand Alexander Porsche wordt gezien als een mijlpaal richting het uiteindelijke design van de 911.



Daarnaast stuurt de sportautofabrikant een in originele staat verkerende 911 uit 1967 op tournee. Deze klassieke ‘Elfer’ reist in de loop van dit jaar over vijf continenten en zal onder meer in Pebble Beach in Californië, in Shanghai, in Goodwood in Groot-Brittannië, in Parijs en in Melbourne schitteren. Deze 911 zal als vertolker van het jubileum bij verschillende internationale shows, beurzen, historische rally’s en autotentoonstellingen te zien zijn. Vanaf eind februari kunnen fans en belangstellenden op de website van Porsche www.porsche.com/follow-911 en op Facebook de wereldtoer volgen.



Het Porsche Museum geeft het jubileum ‘50 jaar Porsche’ extra glans met een bijzondere tentoonstelling. Van 4 juni tot en met 29 september 2013 is er een terugblik op de historie van Porsche en de ontwikkeling van de 911 te zien. De eigen uitgeverij ‘Edition Porsche Museum’ brengt in het voorjaar een jubileumboek ‘911x911’ op de markt.



De modelgeneraties



Ur-Elfer (1963) – De geboorte van een legende

Als opvolger van de Porsche 356 verovert de 911 van begin af aan de harten van sportautoliefhebbers. De zogenoemde ‘Ur-Elfer’ ziet in 1963 op de IAA in Frankfurt als model 901 het levenslicht. De typeaanduiding verandert in 911 bij de marktintroductie in 1964. De luchtgekoelde zescilindermotor levert 96 kW (130 pk), genoeg voor een topsnelheid van 210 km/uur. In 1965 introduceert Porsche de viercilinder Porsche 912. In 1966 stelt Porsche de 118 kW (160 pk) sterke 911 S voor, die voor het eerst met gesmede lichtmetalen Fuchs-wielen is uitgerust. De 911 Targa komt eind 1966 op de markt en is dankzij de markante rolbeugel van edelstaal de eerste veiligheidscabriolet ter wereld. Met de halfautomaat ‘Sportomatic’, voorzien van vier versnellingen, is de 911 leverbaar vanaf 1967. Als eerste Duitse fabrikant voldoet Porsche bovendien met de versies 911 T, E en S aan de strenge Amerikaanse EPA-emissienormen. Door het vergroten van de cilinderinhoud naar 2,2 liter (1969) en 2,4 liter (1971) wordt de Porsche 911 steeds krachtiger. De droomversie bij uitstek is tot op heden de 911 Carrera RS 2,7 uit 1972, met 154 kW (210 pk) bij slechts 1.000 kg gewicht. Zijn kenmerkende ‘ducktail’ is de eerste achterspoiler op een in serie geproduceerde auto.



G-Serie (1973) – De tweede generatie

Tien jaar na de première wijzigen de ingenieurs van Porsche de 911 grondig. Het zogenoemde G-model is van 1973 tot en met 1989 in productie geweest – langer dan welke andere 911-generatie ook. Een bijzonder kenmerk: de markante balgconstructies op de bumpers – een innovatie om aan de toenmalige crashtesteisen in de Verenigde Staten te voldoen. Ook driepuntsgordels en stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zorgen voor meer veiligheid. Een mijlpaal in de historie van de 911: 1974 is het jaar waarin Porsche de eerste in serie geproduceerde 911 Turbo met 3,0-liter motor, 191 kW (260 pk) en opvallende achterspoiler presenteert. Met zijn unieke combinatie van luxe en prestaties verwerft de Turbo een eigen status in het Porsche-gamma. In 1977 komt de volgende stap in de prestatieladder: de 911 Turbo 3.3 heeft een intercooler en wordt met 221 kW (300 pk) leider in zijn klasse. Bij de versies zonder turbomotor komt voor de Porsche 911 SC in 1983 de 911 Carrera in de plaats. Met zijn 3,2-liter motor en 170 kW (231 pk) is deze nu geliefd bij verzamelaars. Voor liefhebbers van open rijden verschijnt er in 1982 een Cabriolet. De belangstelling voor de 911 Carrera Speedster uit 1989 neemt bijna mythische proporties aan.



Model 964 (1988) – De klassieke modernist

De vakpers spreekt al van het einde van een tijdperk als Porsche in 1988 de 911 Carrera 4 (Type 964) presenteert. Vijftien jaar na zijn introductie is de 911 namelijk voor 85 procent vernieuwd, zodat Porsche een moderne en op de toekomst gerichte auto biedt. De luchtgekoelde 3,6-liter boxermotor levert nu 183 kW (250 pk). Uiterlijk onderscheidt de 964 zich slechts van zijn voorganger door de aerodynamische kunststof bumpers en de elektrisch uitklappende achterspoiler, maar in technisch opzicht zijn er nauwelijks overeenkomsten. Het nieuwe model levert niet alleen verbazingwekkend sportieve prestaties, hij valt ook op door zijn rijcomfort. ABS, Tiptronic, stuurbekrachtiging en airbags komen beschikbaar. Bovendien is het onderstel compleet nieuw, met een lichtmetalen wielophanging en schroefveren in plaats van de conventionele torsievering. Bijna revolutionair: de Carrera 4 bijt als vierwielaangedreven versie het spits af voor de nieuwe modelgeneratie. Behalve voor de Carrera-varianten Coupé, Cabriolet en Targa kunnen kopers vanaf 1990 ook de 964 Turbo bestellen. Aanvankelijk heeft die de beproefde 3,3-liter boxermotor, maar in 1992 krijgt de Turbo een 265 kW (360 pk) sterke 3,6-liter krachtbron. De meest begerenswaardige versies uit de 964-serie zijn de exclusieve 911 Carrera RS, de 911 Turbo S en de 911 Carrera 2 Speedster.



Model 993 (1993) – De laatste luchtgekoelde

Deze 911, die intern 993 wordt genoemd, is tot nu toe favoriet bij veel Porsche-rijders. Dat komt vooral door de opvallend fraaie vormgeving. De geïntegreerde bumpers versterken het harmonische geheel. De frontpartij is vlakker dan bij de voorgaande modelversies, wat mogelijk werd door de toepassing van een nieuw type koplamp. Daarbij is de 993 in hoge mate doorontwikkeld en betrouwbaar. En hij stuurt bovendien bijzonder scherp, omdat het de eerste 911 is met een nieuw aluminium onderstel. Voor het eerst heeft de Turbo-versie ook een biturbomotor, die wereldwijd in1995 te boek stond als meest emissiearme in serie geproduceerde krachtbron. Bij de vierwielaangedreven Turbo-versie worden innovatieve aluminiumwielen met holle spaken toegepast – een primeur in de automobielbouw. Voor de liefhebbers van snelheid bouwt Porsche de 911 GT2. Nieuw bij de 911 Targa is de elektrisch bedienbare glazen ruit, die met een druk op de knop onder de achterklep schuift. De belangrijkste reden waarom Porsche-liefhebbers de 993 nu zo sterk waarderen is bovenal: de van 1993 tot 1998 gebouwde versie is de laatste met een luchtgekoelde boxermotor.



Model 996 (1997) – De waterkrachtcentrale

Een grote ommezwaai in de historie van de 911: het model 996, geproduceerd van 1997 tot en met 2005, is totaal nieuw maar wel met behoud van karaktervolle kenmerken van de klassiekere versies. Voor het eerst wordt een watergekoelde boxermotor toegepast. Mede dankzij vier kleppen per cilinder levert die 221 kW (300 pk) en de krachtbron geldt op het vlak van emissie, geluid en verbruik als toonaangevend. De vormgeving is een nieuwe interpretatie van de klassieke lijnen van de 911 en valt op door een lage luchtweerstandswaarde van 0,30 Cw. Het lijnenspel van de 996 is tevens het resultaat van een nieuwe aanpak om modellen gelijktijdig te ontwikkelen, zoals in dit geval met de Boxster. Een opvallend kenmerk: de koplampen met geïntegreerde richtingaanwijzers. Aanvankelijk zijn ze wat omstreden, maar later wordt dit concept overgenomen door andere fabrikanten. Het interieur is volledig vernieuwd. Daarbij speelt rijcomfort een grote rol naast de typische, sportieve eigenschappen. Door het veelvoud aan nieuwe modelvarianten betekent de komst van de 996 een productoffensief van ongekende omvang. Een hoogtepunt in het gamma is de vanaf 1999 leverbare 911 GT3, die de traditie van de Carrera RS voortzet. In 2000 komt de ultrasportieve 911 GT2, die voor het eerst standaard keramische remschijven heeft.



Model 997 (2004) – Klassiek en modern


In juli 2004 is het zover: Porsche presenteert met de modellen 911 Carrera en 911 Carrera S de volgende generatie, intern aangeduid als 997. Zijn ovale koplampen met helder glas en de voor in de bumper geplaatste stadslichten leggen een link naar het traditionele 911-design. Niet alleen met zijn vormgeving, maar ook met zijn prestaties maakt de 997 indruk. De 3,6-liter boxermotor van de Carrera levert 239 kW (325 pk), de nieuw ontwikkelde 3,8 liter van de Carrera S zelfs 261 kW (355 pk). Ook het onderstel is verder verfijnd en bij de Carrera S is Porsche Active Suspension Management standaard. In 2006 stelt Porsche een nieuwe 911 Turbo voor, de eerste benzineauto met een turbo met variabele turbinegeometrie. Na de modelwijziging in de herfst van 2008 wordt de 997 door directe brandstofinjectie en de PDK (Porsche Doppelkupplung), de versnellingsbak met dubbele koppeling, nog efficiënter. Niet eerder zijn er bovendien zo veel verschillende uitvoeringen geweest. Carrera, Targa, Cabriolet, achterwiel- en vierwielaandrijving, Turbo, GTS, speciale versies en straatversies van de GT-racers – de 911-familie omvat aan het eind zelfs 24 modelvarianten.



Model 991 (2011) – De beste 911 ooit

De intern als 991 aangeduide generatie maakt de grootste technische sprong voorwaarts in de geschiedenis van de 911. Ook al is de sportauto al generaties lang de maatstaf in zijn klasse, het nieuwe model legt de lat op het vlak van prestaties en efficiency nog hoger. Het rijkarakter is nog sportiever en tegelijk comfortabeler door een compleet nieuw onderstel met een gewijzigde wielbasis, een toegenomen spoorbreedte, een vergrote bandenomtrek en door een ergonomisch geoptimaliseerd interieur. Technisch staat bij deze 911 alles in het teken van Porsche Intelligent Performance: een nog lager verbruik en tegelijk nog hogere prestaties. Door een iets verkleinde cilinderinhoud van 3,4 liter bij de Carrera (desondanks wel 3,7 kW (5 pk) meer dan bij de 997/II) en door de hybride carrosserieconstructie (staal en aluminium), is flink wat gewichtsvermindering gerealiseerd. Ook nieuw: Porsche Dynamic Chassis Control en de handgeschakelde zevenversnellingsbak. De vormgeving van de 991 krijgt veel lof. Met zijn vlakke en gestrekte silhouet, zijn uitdagende flanken en zijn subtiele details is de Porsche 911 Carrera in zijn zevende generatie overduidelijk een 911. Hij zet daarmee andermaal een maatstaf in autodesign. Het is de beste 911 ooit – tot de volgende generatie verschijnt.