Leusden,
07
april
2016
|
19:17
Europe/Amsterdam

40 jaar Transaxle: speciale expositie in het Porsche Museum

Samenvatting

De Transaxle-periode is een bijzondere episode in de geschiedenis van Porsche. Tussen 1976-1995 bouwde Porsche namelijk de 924, de 928, de 944 en de 968 –sportwagens die van 27 april tot en met 16 oktober worden geëerd met een eigen expositie in het Porsche Museum.

De 924-928 reeks is zo bijzonder omdat deze modellen de (watergekoelde) motor voorin en de versnellingsbak en aandrijving achterin hadden. Ofwel: een compleet andere technische opzet dan die van de vertrouwde 911. Bovendien sloegen de Transaxle-modellen ook op het gebied van design nieuwe wegen in. Voor veel Porsche adepten stond de komst van deze modellen dan ook voor vloeken in de kerk. Dat nam niet weg dat de auto’s een commercieel succes werden: de nieuwe modellen spraken nieuwe klanten aan. In totaal werden er 400.000 Transaxle-modellen verkocht. Een belangrijke succesfactor was het uitgebalanceerde en dynamische weggedrag. Bovendien beschikten ook de Transaxles over een typische Porsche eigenschap: volop gebruiksgemak voor dagelijkse inzet.

40 jaar 924

De Porsche 924 was in 1976 het eerste Transaxle-model van het merk. De rank gelijnde sportwagen had een Nederlands tintje: hij werd ontworpen door Harm Lagaay. De 924 evolueerde volgens de beproefde Porsche methode met opeenvolgende technische wijzigingen en verbeteringen. Zo groeide de cilinderinhoud van de motor door de jaren heen van 2,0 tot 2,5 liter. De 924 werd opgevolgd door de 944 met een zeer krachtige lijnvoering. De reeks werd vervolmaakt met de 968, die tot 1995 in productie bleef.

De Transaxle-expositie

Het Porsche Museum in Stuttgart wijdt van 27 april tot en met 16 oktober een speciale expositie aan de Transaxle-modellen. Daarbij zijn 23 auto’s te zien, inclusief prototypes, doorkijkmodellen en items die deze bijzondere periode uit de historie van Porsche illustreren.