Wereldprimeur: de lithium-ion startbatterij
Klanten die de voor de lichtgewicht lithium-ion accu kiezen, krijgen deze apart meegeleverd met de auto waarin een conventionele accu is gemonteerd. Zodoende is de desbetreffende auto het hele jaar door optimaal voorzien - de startcapaciteit van de lithium-ion batterij is bij temperaturen beneden 0 graden Celsius namelijk beperkt.
Lichtgewicht
De belangrijkste reden voor het ontwikkelen van de lithium-ion accu is het lage gewicht. Minder gewicht vertaalt zich zeker in extra sportieve versies als de 911 GT3 (RS) en de Boxster Spyder in nog meer rijdynamiek. De lithium-ion accu is veel platter dan de traditionele accu (-7 cm). De lengte en de breedte zijn gelijk aan die van de standaard accu. Alle montagepunten, de elektrische aansluitingen en de capaciteit zijn daardoor volledig compatibel met de normale accu. Hierdoor zijn de batterijen snel uit te wisselen tijdens bijvoorbeeld een trackday.
Specifieke kwaliteiten
De lithium-ion batterij heeft een nominale capaciteit van 18 Ah. Dankzij zijn specifieke eigenschappen biedt hij echter een (uithoudings-)vermogen dat vergelijkbaar en in de meeste gevallen zelfs beter is dan van een traditionele accu. Bij een conventionele accu is doorgaans slechts 30% van de capaciteit beschikbaar door de configuratie van het elektrische systeem. Bij de lithium-ion batterij is de chemische samenstelling van de elektrolyten onafhankelijk van de laadstatus. Mede daardoor kan hij continu bijna 100% van zijn capaciteit leveren. Bovendien levert hij ook volle kracht gedurende het laadproces. Dat komt vooral doordat de interne weerstand veel kleiner is dan bij een traditionele accu. Hierdoor is de benodigde tijd voor het laden korter en zijn beduidend meer op- en ontladingscycli mogelijk. De lithium-ion batterij valt ten opzichte van een normale accu ook nog eens op door het geringere zelfontladende effect en de langere levensduur.
Hightech opbouw
De lithium-ion accu van Porsche bestaat uit gewikkelde koolstof- en ijzerfosfaten. Daartussen bevindt zich in elektrolyt gedrenkte keramiekfolie dat als separator dient. De batterij bestaat uit vier cellen en een geïntegreerd batterij-managementsysteem. Dit beschermt de batterij tegen een te grote ontlading en garandeert tegelijkertijd de een gelijkmatig laadniveau in de vier cellen. Als het laadniveau onder een bepaalde waarde komt, klinkt automatisch een waarschuwingssignaal. De bestuurder kan de accu dan laden door de motor te laten draaien of door middel van een standaard laadapparaat.
De nieuwe lithium-ion batterij van Porsche is leverbaar voor de 911 GT3, de 911 GT3 RS en de nieuwe Boxster Spyder. De prijs in combinatie met een nieuwe auto bedraagt € 2.625,- (incl. BTW en BPM). De batterij is ook leverbaar voor gebruikte exemplaren van deze modellen. In dat geval geldt een prijs van Euro € 2.499,-. incl. BTW.