20
februari
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Wereldpremière voor 911 GT3 en Cayenne Diesel

De nieuwe 911 GT3 is opnieuw sterker, sneller en scherper dan zijn voorganger. Vooral op zijn kerneigenschappen – prestaties en rijdynamiek – is de GT3 nog verder ontwikkeld. De bekende zescilinder zonder turbo levert nu 435 pk (320 kW), 20 pk meer dan de vorige versie. Ook op het gebied van prestaties is vooruitgang geboekt: de acceleratie van 0 naar 100 km/uur kost nu slechts 4,1 seconden en de topsnelheid bedraagt nu 312 km/uur.


Kleine aerodynamische wijzigingen maken de luchtstroom over de 911 GT3 nog gunstiger. De totale downforce is twee keer zo groot als die van het vorige model. Voor het eerst is de GT3 voorzien van een sportief afgestemd Porsche Stability Management (PSM) systeem dat in stappen, in- en uitschakelbaar is.


De tweede Porsche-primeur in Genève is de Cayenne Diesel. De combinatie van een sportieve en veelzijdige SUV met een efficiënte dieselmotor die een hoog koppel levert, maakt deze Cayenne uitermate geschikt voor lange reizen en het trekken van een aanhanger in stijl. Daarbij komen de uitstekende rijeigenschappen, veiligheid en terreinvaardigheid die de Cayenne al langer kenmerken.


Aan de buitenzijde is de Diesel identiek aan de Cayenne met V6-benzinemotor en draagt net als die auto alleen de typeaanduiding ‘Cayenne’ op de achterzijde.


Met een cilinderinhoud van drie liter levert de zijdezacht lopende V6-dieselmotor een vermogen van 240 pk (176 kW) en dat is goed voor een topsnelheid van 214 km/uur. De koppelkromme is nog veel opvallender, want al bij 2.000 toeren per minuut levert de motor het maximumkoppel van 550 Nm.

Met de Tiptronic S-transmissie die standaard is, accelereert de Cayenne in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/uur –. Een absolute highlight van deze motor is zijn efficiency: met een gemiddeld verbruik van 9,3 l/100 km heeft de Cayenne dankzij de tankinhoud van 100 liter een uitstekende actieradius van meer dan 1.000 kilometer.

 

De Cayenne Diesel is uitsluitend met de zestraps Tiptronic S-automaat van Porsche verkrijgbaar. Eveneens standaard is de stabiliteitsregeling PSM, die speciaal op het karakter van de dieselmotor is afgestemd. Met Porsche Traction Management (PTM) verenigt de Cayenne zijn zeer goede rijkwaliteiten op de verharde weg met die op onverharde paden. PTM verdeelt actief en afhankelijk van de omstandigheden de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen.