Leusden,
21
september
2015
|
09:00
Europe/Amsterdam

Publiek Zandvoort Masters op de banken voor Porsche races

  • Finaleraces worden beslissend voor Max van Splunteren

Tijdens 25e Masters of Formula 3 op het circuit in de duinen van Zandvoort werd dit weekeinde de 5e ronde van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux afgewerkt, met twee races van elk 30 minuten. Het reguliere deelnemersveld werd aangevuld met een aantal deelnemers uit de Porsche Centrum Eindhoven Historic Trophy en de coureurs maakten er twee fantastisch spectaculaire races van, waarvoor het talrijke publiek op de banken ging staan. In de eerste race wist de van de tweede plek gestarte Max van Splunteren met zijn Remeha-Porsche na een felle strijd met Peter Hoevenaars de zege voor zich op te eisen. In de tweede race raakte Van Splunteren echter van de baan en moest hij de strijd voortijdig staken. Peter Hoevenaars kon mede daardoor ook met een overwinning huiswaarts keren. Hoevenaars leidt met nog een ronde (twee races) te gaan de dans om de titel. De beslissing valt tijdens de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort in het weekeinde van 10/11 oktober.

Na een goede start voor de eerste race van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux leek Peter Hoevenaars bij zijn achtervolgers weg te lopen, maar hij zag al snel Max van Splunteren weer opdoemen in zijn spiegels. Van Splunteren ziet in de zesde ronde bij het ingaan van het Scheivlak zijn kans schoon. Hoevenaars twijfelt een fractie van een seconde bij het inhalen van een achterblijver en dat kost hem de leidende positie door een gewaagde inhaalactie van de GT3.nl coureur. Van Splunteren weet meteen iets weg te lopen en de race lijkt beslist. In de slotfase kwam Peter Hoevenaars nog wel dichtbij, maar inhalen lukte niet meer, maar er werd door beide jonge talenten om elke centimeter strijd geleverd, tot genoegen van de duizenden toeschouwers. Xavier Maassen legde beslag op de derde plaats.

Voor de tweede race leek het scenario zich te herhalen. Hoevenaars startte van pole position en kwam goed weg, met Max van Splunteren op de tweede positie. In de zesde ronde zag Van Splunteren weer dat Hoevenaars een groepje achterblijvers naderde: “Ik liep snel in op Peter en wilde meteen weer toeslaan. Hij remde naar mijn inschatting vroeger dan normaal en ik had de keuze om of samen met hem van de baan te vliegen of te proberen er langs te sturen; ik koos voor de tweede optie. Ik stuurde hard naar rechts en remde tegelijkertijd ook uit alle macht – en dat bleek een verkeerde combinatie,” aldus Van Splunteren. “De auto slipte en ik probeerde de boel nog onder controle te krijgen door de wielen te blokkeren. Maar ik schoof met een harde klap de vangrail in.” De toegesnelde marshalls waren even bezorgd: “Maar ik was boos op mezelf en bleef even stil zitten in mijn auto, maar er was gelukkig niets aan de hand. Maar de marshalls deden werkelijk heel goed hun werk. Hulde voor hen.” Doordat Max van Splunteren wel de snelste ronde in race 2 op zijn naam schreef onthield hij Hoevenaars, die de race na de safety car situatie onbedreigd wist te winnen, nog wel een punt. Peter Hoevenaars leidt de ongemeen spannende titelstrijd en heeft nu een voorsprong van 4 punten. “Dat belooft nog een spannende finale te worden in Zandvoort op 10/11 oktober,” aldus Max van Splunteren.

Uitslagen

Race 1:
1. Max van Splunteren, GT3.nl, 18 ronden in 31 min 36,205 sec
2. Peter Hoevenaars, Belgium Racing, op 0,404 sec
3. Xavier Maassen, Thems Racing by DVB, op 0,882 sec

Race 2:
1. Peter Hoevenaars, Belgium Racing, 16 ronden in 30 min 38,466 sec
2. Dylan Derdaele, Belgium Racing, op 7,745 sec
3. Nicolas Vandierendonck, Thems Racing by DVB, op 32,674 sec
- Max van Splunteren, GT3.nl, uitgevallen

Stand* Porsche GT3 Cup Challenge Benelux 2015 na 10 races:

  1. Peter Hoevenaars, 103 punten
  2. Max van Splunteren, 99
  3. Xavier Maassen, 86
  4. Dylan Derdaele, 75

* Kampioenschapsstand onder voorbehoud.

Volgende race: 10/11 oktober, Zandvoort

"Ik had de keuze om of samen met hem van de baan te vliegen of te proberen er langs te sturen; ik koos voor de tweede optie. Ik stuurde hard naar rechts en remde tegelijkertijd ook uit alle macht – en dat bleek een verkeerde combinatie.”
Max van Splunteren