16
november
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche Panamera GTS: een vierdeurs sportauto

De motor van de nieuwe Porsche Panamera GTS is een gemodificeerde versie – zonder turbo – van de 4,8-liter V8-motor. Die levert een vermogen van 316 kW (430 pk) bij 6.700 t.p.m. Dat is 22 kW (30 pk) meer dan het vermogen van het zustermodel, de Panamera S/4S. Ook het maximumkoppel is gestegen: van 500 naar 520 Nm. Met deze cijfers is de Panamera GTS in staat om in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/uur te accelereren. De topsnelheid bedraagt 288 km/uur.



Sound Symposer

Vooral de manier waarop de bestuurder het snelheidspotentieel met een druk op de knop maximaal kan benutten is indrukwekkend. De PDK-transmissie (Porsche Doppelkupplungs Getriebe) zorgt in samenwerking met de vierwielaandrijving en het standaard Sport Chrono-pakket dat de Panamera de voorwaartse versnelling geen moment onderbreekt.

Tijdens het accelereren kunnen de inzittenden – eveneens met een druk op de knop – via de Sound Symposer extra genieten van de `ademhaling` van de motor. Dit systeem zet een akoestisch kanaal open dat de vibraties tussen de gasklep en het luchtfilter opvangt, wat een zeer specifieke auditieve sensatie geeft.

Om de snelheid van de Panamera GTS in goede banen te leiden heeft Porsche de auto voorzien van het toonaangevende remsysteem van de Panamera Turbo. Ook op het gebied van efficiency presteert de Panamera GTS indrukwekkend. Ondanks zijn enorme prestatiepotentieel bedraagt het gemiddeld brandstofverbruik slechts 10,9 l/100 km.



Sportief karakter

Toch dekken de prestatiecijfers de lading niet volledig als het gaat om het sportieve karakter van de Panamera GTS. Vooral zijn onderstel maakt dat de vierdeurs sportauto zelfs op het circuit uitstekend uit de voeten kan. Adaptieve luchtvering en Porsche Active Suspension Management (PASM) behoren tot de standaarduitrusting. Beide verbinden het onderstel met de carrosserie en spelen voortdurend in op de rijomstandigheden door de rijhoogte, de stugheid van vering en demping elektronisch aan te passen. Porsche heeft het onderstel van de Panamera GTS tien millimeter verlaagd en de demping steviger afgesteld, wat de wendbaarheid ten goede komt en zo het sportieve karakter versterkt. De stabiliteit in bochten is vergroot door de spoorbreedte van de achteras met een centimeter te vergroten. 19-inchwielen met banden in de maat 255/45 voor en 285/40 achter zorgen voor de benodigde hoeveelheid grip.



Klanten die nog meer sportiviteit wensen, kunnen kiezen voor het optionele Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Dit systeem minimaliseert de rolneiging van de carrosserie om de lengteas, wat de stabiliteit bij lastwisselingen ten goede komt.



Viertraps achtervleugel

Het sportieve karakter van de Porsche Panamera GTS komt tot uitdrukking door het feit dat hij is voorzien van stijlelementen van de Panamera Turbo. Extra grote luchtinlaten aan de voorzijde zorgen voor de beademing van de motor. Aan de achterzijde is de GTS uitgerust met dezelfde viertraps achtervleugel als de Turbo, die zichzelf afhankelijk van de snelheid op de ideale hoogte instelt.

De vele zwarte accenten en matzwarte uitlaatpijpen laten geen twijfel bestaan over het prestatiepotentieel van de Panamera GTS. In het interieur komt dit tot uiting in het veelvuldig gebruik van alcantara (onder meer voor de hemelbekleding) en de met leder beklede, achttienvoudig elektrisch verstelbare, sportstoelen. De optionele, contrasterende stiksels (in Carmine Red of GT Silver) op onder meer de vloermatten, de veiligheidsgordels en het dashboard maken het onderscheidende interieur helemaal áf.



De Porsche Panamera GTS kost 155.300 euro en staat vanaf februari 2012 bij de Porsche-dealers.



Meer informatie over de Porsche Panamera GTS is te vinden op http://imp.porsche.com/netherlands/nl/models/panamera/