04
juli
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche keert in 2014 terug naar Le Mans

“Autosport heeft altijd een wezenlijk onderdeel van het merk Porsche uitgemaakt”, benadrukt Matthias Müller, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG. “Zo was het voor ons slechts een kwestie van tijd voordat we als fabrikant weer zouden terugkeren naar het hoogste niveau in de autosport. De successen van Porsche in Le Mans zijn onovertroffen. Hierop willen we voortbouwen met onze 17e algemene overwinning.”



Met het RS Spyder-prototype, dat van 2006 tot en met 2008 met veel succes werd ingezet door het fabrieksondersteunde team Penske Racing in de Verenigde Staten en tot eind 2009 door diverse klantenteams over de hele wereld, niet in de laatste plaats het Nederlandse team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur, dat in 2008 de LMP2-klasse in Le Mans en de Le Mans Series won, was Porsche in de afgelopen jaren toonaangevend in de LMP2-klasse. “Met de RS Spyder hebben we aangetoond dat onze autosport-technici in Weissach tot de top behoren”, zegt Wolfgang Hatz, als lid van de raad van bestuur van Porsche AG verantwoordelijk voor onderzoek en onwikkeling. “Zo pasten wij als eerste een hoogtoerige racemotor met de directe brandstofinspuiting DFI in, waarmee we nieuwe maatstaven zetten op het gebied van prestaties en efficiëntie. Meer recentelijk hebben we met de 911 GT3 R Hybrid een volledig nieuwe aandrijdvingstechnologie aangepast voor wedstrijdgebruik en een belangrijke reductie van het brandstofverbruik bereikt.”



Hartmut Kristen, die aan het hoofd staat van Porsche Motorsport, is al klaar voor een van de uitdagendste ontwikkelingsprogramma’s in de geschiedenis van de onderneming. “We kijken uit naar de taak van het ontwikkelen van nieuwe technologieën en het voortbouwen op het succes van de Porsche RS Spyder. Na het beëindigen van ons fabrieksondersteunde programma met de sport-prototypes in de American Le Mans Series hebben we de nieuwste technologische ontwikkelingen bijgehouden. Nu gaan we beginnen met nauwkeurig onderzoek om de verschillende concepten voor onze nieuwe auto te kunnen beoordelen. Natuurlijk hangen deze concepten af van hoe het reglement voor het jaar 2014 er in detail uitziet. In principe is dit reglement interessant voor ons, omdat de integratie van onze hybride-technologie in het concept van de auto een mogelijke optie is.”



Hans Herrmann en Richard Attwood behaalden in 1970 de eerste algemene overwinning voor Porsche bij de 24 Uur van Le Mans met de legendarische 917. Een jaar later won Gijs van Lennep samen met de Oostenrijker Helmut Marko, waarbij ze een nieuw afstandsrecord vestigden dat maar liefst 39 jaar stand hield. In 1976 zegevierde Gijs van Lennep opnieuw, ditmaal samen met de Belgische coureur Jacky Icky. De 16e en tot dusver laatste algemene overwinning voor Porsche in Le Mans werd in 1998 behaald door Laurent Aiello, Stéphane Ortelli en Allan McNish. In 2008 en 2009 won de Porsche RS Spyder de LMP2-klasse in Le Mans. In 2008 gebeurde dat dankzij het Nederlandse team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur met de rijders Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en Jos Verstappen.