28
november
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche introduceert nieuwe Cayman en Cayman S

De nieuwe Porsche Cayman is aan de voorzijde duidelijk te herkennen aan zijn grotere luchtinlaten. Een andere niet te missen designfeature is de luchtinlaat aan de zijkant van de auto, die voor luchttoevoer naar de zescilinder boxermotor zorgt. De kortere overhangen, de langere wielbasis en de grotere wielen zorgen voor een uiterst krachtige uitstraling.



Meer vermogen 

De motor van de Porsche Cayman heeft een inhoud van 2,7 liter. Ondanks deze geringere motorinhoud (voorheen 2,9 liter) levert de achterwielaangedreven Cayman meer vermogen: 202 kW (275 pk) bij 7.400 t.p.m. in plaats van 195 kW (265 pk) bij 7.200 t.p.m. Het maximumkoppel bedraagt 290 Nm bij 4.500-6.500 t.p.m. De topsnelheid is 266 km/uur. In 5,7 seconden bereikt de Cayman vanuit stilstand een snelheid van 100 km/uur.



De 3,4-liter zescilinder boxermotor van de Porsche Cayman S levert 239 kW (325 pk) bij eveneens 7.400 t.p.m. Ook dat is meer dan zijn voorganger, die 235 kW (320 pk) leverde. Het maximumkoppel is met 370 Nm bij 4.500-5.800 t.p.m. gelijk gebleven. De topsnelheid van de Porsche Cayman S ligt op 283 km/uur. In 5,0 seconden accelereert de Cayman S vanuit stilstand naar 100 km/uur. 



Sport Chrono Pakket

Porsche rust de nieuwe Cayman en Cayman S standaard uit met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voorzien van de optionele Porsche Doppelkupplung (PDK) met zeven versnellingen zetten beide sportwagens vanuit stilstand nog indrukwekkender acceleratiecijfers neer (5,6 en 4,9 seconden naar 100 km/uur). Met het optionele Sport Chrono Pakket accelereren de Cayman en Cayman S nog 0,2 seconden sneller. Zowel de Cayman als de Cayman S is uitgerust met een sportknop. Hiermee kan de bestuurder kiezen tussen een extra sportieve rijervaring of juist een comfortabele en brandstofbesparende. 



Ongekende stabiliteit 

Nog meer dan voorheen vormt de rijdynamiek van de Porsche Cayman het hoogtepunt van de auto. Voor meer stabiliteit bij hoge snelheden heeft Porsche de wielbasis met 60 millimeter vergroot. De toegenomen spoorbreedten – vóór 1.526 mm en achter 1.536 mm (Cayman S: 1.540 mm) – hebben tot gevolg dat de Cayman ook in bochten zijn bestuurder versteld doet staan met zijn ongekende stabiliteit. Hierbij zorgt het opgewaardeerde optionele elektronisch schokdemperverstelsysteem PASM voor een extra dimensie. Het systeem is nu uitgerust met vier extra sensoren. 



Bescheiden verbruikswaarden

Porsche heeft uiterst bescheiden verbruiks- en emissiewaarden voor de Cayman gerealiseerd. Dit dankzij technieken als elektromechanische stuurbekrachtiging, een automatische start-stopfunctie, thermomanagement, recuperatie van remenergie, directe benzine-inspuiting en VarioCam Plus.



Het brandstofverbruik van de Cayman bedraagt 8,2 l/100 km (PDK: 7,7 l/100 km). De CO2-uitstoot komt hiermee uit op 192 g/km en indien de PDK aanwezig is zelfs op 180 g/km. Voor de Cayman S komen deze waarden uit op 8,8 l/100 km (PDK: 8,0 l/100 km) en 206 g/km (188 g/km). 



Noviteit

De Porsche Cayman en Cayman S zijn voor het eerst leverbaar met Adaptive Cruise Control (ACC) en een speciaal ontwikkeld audiosysteem van Burmester. Een andere noviteit is het optionele Entry & Drive (zonder sleutel openen, sluiten en starten). 



De nieuwe Cayman staat vanaf nu standaard op lichtmetalen 18-inchwielen. Die van de Cayman S zijn 19 inch in diameter. En tegen meerprijs zijn de Cayman en Cayman S uit te rusten met exemplaren van 20 inch. 



De nieuwe Porsche Cayman en Cayman S staan vanaf maart 2013 bij de officiële Porsche-dealers. De prijzen beginnen dan bij 67.000 euro voor de Cayman en 81.800 euro voor de Cayman S.



Prijzen inclusief BPM/BTW:

























Cayman (handgeschakeld):   67.000 euro
Cayman (PDK):   68.200 euro
Cayman S (handgeschakeld):   81.800 euro
Cayman S (PDK):   82.100 euro



Een persoonlijke configuratie van de nieuwe Cayman kan op een bijzondere wijze via de Nederlandse online special samengesteld en gedeeld worden.