Porsche 718 Cayman GT4 RS met Manthey Kit nóg sneller op Nordschleife
Porsche heeft met een 718 Cayman GT4 RS met Manthey Kit een ronde op de Nordschleife geklokt in 7:03.121 minuten. Daarmee is de auto exact 6,179 seconden sneller dan de 718 Cayman GT4 RS zonder de upgrades. De nieuwe kit is speciaal ontwikkeld voor het gebruik op circuits en is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de ingenieurs van Porsche Motorsport en de Nordschleife-specialisten van Manthey.
Ruim zes seconden sneller op de Nordschleife
De 718 Cayman GT4 RS met Manthey Kit heeft zijn volledige potentieel onlangs gedemonstreerd op de Nürburgring Nordschleife. Porsche-merkambassadeur Jörg Bergmeister legde het 20,8 kilometer lange parcours met deze gemodificeerde sportwagen af in slechts 7:03,121 minuten, bij een temperatuur van 18 graden Celsius en een bewolkte hemel. De versie met Manthey Kit verbrak daarmee het vorig jaar door de standaardversie gereden ronderecord voor de 718 Cayman GT4 RS met 6,179 seconden. Beide auto’s stonden op Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden. Een notaris was ter plekke aanwezig om de recordpoging officieel vast te leggen.
Downforce bijna verdubbeld
De Manthey Kit voor de 718 Cayman GT4 RS bestaat onder meer uit een aantal functionele aanpassingen van de aerodynamica. Aan de voorkant van de auto verbeteren de nieuwe skirts en een nieuwe carbon bodemplaat met diffusers de neerwaartse kracht. De 85 millimeter bredere, en viervoudig instelbare, achtervleugel is voorzien van een nieuw vleugelblad en grotere eindplaten, die samen de neerwaartse druk op de achteras verder vergroten. Om de hogere aerodynamische krachten te kunnen weerstaan, is de motorkap verstevigd met elementen van carbon.
De aerodiscs op de achterwielen zijn ook gemaakt van carbon, waardoor de turbulentie rond de achterkant van de sportwagen verder wordt verminderd. Ze kunnen worden gepersonaliseerd met een optioneel verkrijgbare decoratieve folie. Wanneer de achtervleugel is ingesteld op Performance voor gebruik op het circuit, neemt de totale neerwaartse druk bij 200 km/u toe van 89 naar 169 kilogram.
Verstelbare schroefsetophanging en gemodificeerde vering
Porsche heeft samen met Manthey voor de 718 Cayman GT4 RS ook een speciale schroefsetophanging ontwikkeld die kan worden aangepast voor het circuit. De veerpoten kunnen in vier verschillende posities worden versteld en ook de rebound- en compressievariaties kunnen worden gewijzigd. Deze modificaties zijn voor zowel de versie met als zonder liftsysteem op de vooras beschikbaar. De eveneens tot de Manthey Kit behorende stalen remleidingen staan garant voor een nog exacter drukpunt en daarmee een optimale remkrachtafgifte. Als optie zijn onder meer speciale race-remblokken en sleepogen voor op het circuit verkrijgbaar.
Extra carbon-weave afwerking
De kit kan tegen meerprijs ook worden uitgebreid met een speciale achterspoilerbevestiging. Het onderdeel, afgewerkt in CFRP, wordt aan de standaard achterspoiler bevestigd en verhoogt de neerwaartse druk op de achteras met nog eens vier procent. Het performance-karakter van deze Porsche kan visueel worden versterkt met de optionele louvres in de wielkastopeningen en de carbon-weave afwerkingsdetails op de voorspatborden. Om het interieur visueel te personaliseren kan onder meer worden gekozen voor verlichte dorpellijsten met het Manthey-logo.
De Manthey Kit voor de 718 Cayman GT4 RS is naar verwachting vanaf december dit jaar beschikbaar via de acht Porsche Centra in Nederland. De montage van de kit heeft geen effect op de fabrieksgarantie. De prijzen van de kit en de overige Manthey-opties worden binnenkort bekendgemaakt.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.