30
maart
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Passie, prestaties en luxe in optima forma

Met de Panamera Turbo S legt Porsche de lat voor sportieve Gran Turismo`s opnieuw hoger. De vierdeurs sportauto biedt een unieke combinatie van prestaties en efficiency. De 4.8-liter biturbo V8-motor levert 410 kW (550 pk). Dat is 37 kW (50 pk) meer dan het vermogen van de al zeer krachtige motor in de Panamera Turbo. De trekkracht is eveneens verhoogd, van 700 naar 750 Nm. Tijdens de kickdown en in de `Sport`- en `Sport Plus`-stand van het standaard Sport Chrono Turbo-pakket, levert de achtcilinder zelfs 800 Nm dankzij de overboost-functie.



Krachtig en efficiënt


De prestaties van de Porsche Panamera Turbo S zijn meer dan indrukwekkend. Deze topversie sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/uur en de topsnelheid bedraagt 306 km/uur. Ondanks de nog verder aangescherpte prestaties heeft Porsche het verbruik van de Panamera Turbo S op het bescheiden niveau van dat van de Panamera Turbo gehouden – opnieuw een voorbeeld van ‘Porsche Intelligent Performance’. In de NEDC-cyclus verbruikt de Panamera Turbo S 11,5 liter brandstof per 100 kilometer. Met de 19-inch Michelin-vierseizoenenbanden die voor de Panamera zijn ontwikkeld, daalt dit zelfs naar 11,3 l/100 km.



Turbo`s van een nieuwe legering

De – met die van de Turbo vergeleken – verbeterde prestaties zijn mogelijk dankzij twee aanpassingen: de toepassing van verbeterde turbo`s met schoepen van een titanium-aluminiumlegering en een gemodificeerd motormanagement. Door de schoepen van de turbo te maken van een titanium-aluminiumlegering zijn ze lichter. Hierdoor is de massatraagheid minder, zodat de turbo`s sneller reageren op het gas.



Optimale controle


Zelfs voor een topmodel in deze klasse biedt Porsche in de Panamera Turbo S een ongekend hoog uitrustingsniveau. De belangrijkste rijdynamische systemen behoren ook tot de standaarduitrusting: Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). PDCC is een actief stabilisatiesysteem dat overhellen in bochten tot een minimum beperkt. Dit verhoogt zowel de wendbaarheid als het comfort van de auto. PTV Plus kan zonodig de trekkracht variabel over de achterwielen verdelen via het elektronisch sperdifferentieel. Dit biedt in uiteenlopende rijomstandigheden superieure tractie. De besturing is voorzien van het snelheidsafhankelijke Servotronic voor een optimaal stuurgevoel.

Bij het Sport Chrono Turbo-pakket – eveneens standaard in deze uitvoering – hoort een speciale afstemming van zowel het onderstel als het motormanagement. Beide zijn met een druk op de `Sport Plus`-knop beschikbaar. Het sportuitlaatsysteem zorgt ten slotte voor een beschaafd sportief geluid.



Bi-colour lederen bekleding

Het uiterlijk van de Panamera Turbo S weerspiegelt zijn sportieve karakter. Zo heeft Porsche de 20-inch Turbo II-wielen gemonteerd op een achteras met een grotere spoorbreedte. Verder benadrukken side skirts uit de Porsche Exclusive-lijn en de adaptieve, viervoudig verstelbare achterspoiler het potentieel van de Panamera Turbo S.

De sfeer van exclusiviteit wordt binnen voortgezet door de bi-colour lederen bekleding. De nieuwe combinatie zwart-crème is exclusief voor de Panamera Turbo S. In de herfst vult Porsche dit aan met lederen bekleding in grijs-crème.



Vanaf juni 2011 zal de Porsche Panamera Turbo S bij de officiële dealer in de showroom staan. De prijs is vastgesteld op 216.800 euro inclusief BTW en BPM. Zie voor meer informatie en de webspecial: http://porsche.com/microsite/panamera-turbo-s/netherlands.aspx