Leusden,
18
mei
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Over de alfa-mannetjes en regenmakers van Porsche

Porsche heeft altijd al de beste coureurs ter wereld aangetrokken en dat heeft het merk de afgelopen zeven decennia bepaald geen windeieren gelegd. Hier is slechts een kleine selectie van geweldige mannen en dito momenten.

Pyrotechnician

Vic Elford / 1935De Brit Elford won in 1967 het GT European Rally Championship in een 911 en zorgde voor vuurwerk in de eerste weken van 1968. Elford reed de 911 T in januari naar Porsches eerste overwinning van de Monte Carlo Rally. Een paar dagen later wonnen Elford en zijn teamgenoten de 24 uur van Daytona in de 907 Langheck. Hij overwon in mei dat jaar ook in de Targa Florio in een 907/8. Elford, toen 32 jaar oud, zat zeven vaniiki de tien rondes van 71 kilometer lengte achter het stuur. In 1969 domineerde hij Le Mans met teamgenoot Richard Attwood in een 917, maar moest de zege uit handen geven vanwege problemen met de versnellingsbak. Hij maakte het in 1971 goed met een overwinning in de 917 op Sebring.

Alfa mannetje

Jo Siffert / 1936-1971: “We hebben het World Sportscar Championship in 1969 grotendeels te danken aan Jo Siffert. Hij was duidelijk de snelste man in ons team,” herinnert de voormalige senior race-ingenieur Peter Falk zich. Porsche won dat seizoen zeven van de tien races. Siffert claimde vijf van deze overwinningen samen met de Brit Brian Redman en een met Kurt Ahrens. Dat was het eerste succes voor de beruchte, maar iconische 917. De Zwitser veroverde in 1968 voor Porsche de pole-positie op Le Mans, wat later een prachtig gevecht opleverde met Pedro Rodríguez.

Paardenfluisteraar

Hans Herrmann / 1928: De Duitser had vanwege zijn beroep ‘de racende banketbakker’ genoemd moeten worden. In plaats daarvan werd hij ‘Lucky Hans’ genoemd omdat Herrmann tussen 1953 en 1970 enkele megaklappers overleefde. Hij zou vandaag de dag bekend staan ​​als de ‘paardenfluisteraar’ vanwege zijn legendarische gevoel voor een auto. Herrmann schreef in 1954 geschiedenis door in de Carrera Panamericana de derde plaats te veroveren in een 550 Spyder tegen concurrenten met grotere motoren. Maar óók door in 1958 voor Porsche de eerste plaats binnen te slepen op Le Mans (met Jean Behra), de eerste Porsche-overwinning in Sebring in 1960 (met Olivier Gendebien), en de eerste triomf op Le Mans in 1970 (met Richard Attwood).

Hoogvlieger

Herbert Linge / 1928: De techneut Linge is een op en top Porsche-man. Linge, geboren in Weissach, begon in 1943 als monteur bij Porsche en werd daarna gepromoveerd tot werkplaatschef. Hij beheerde de klantenservice van Porsche in de VS, speelde een grote rol bij de opening van het ontwikkelingscentrum van Porsche in Weissach en heeft ook de Porsche Carrera Cup ‘uitgevonden’. De Duitser reed op 23 november 1952 zijn eerste race voor Porsche en racete met een 356 Super in de Carrera Panamericana. Tijdens zijn carrière heeft Linge meer dan tachtig klasse-overwinningen en vier wereldtitels op zijn naam gezet in bijna alle racers die Porsche op het circuit zette. Zij laatste wapenfeit: hij reed in 1970 in Steve McQueen's 908/02-camerawagen voor de opnames van de film Le Mans.

Visionary

Steve McQueen / 1930-1980: McQueen hield van motorfietsen en nam vanaf de vroege jaren zestig deel aan motorraces. De acteur heeft een van de grootste achtervolgingen in de filmgeschiedenis op zijn naam staan, de Hollywood-film ‘Bullitt’. McQueen had ook een droom. De Amerikaan wilde een full-length blockbuster met het circuit van Le Mans als hoofdrolspeler. McQueen speelde zelf de Porsche-coureur Michael Delaney en reed in de film in een ​​schitterende 917 in de kleuren van Gulf. Hoewel Steve McQueen maar een klein stukje op racetempo reed, is hij een van de beroemdste Porsche-sterren in de geschiedenis. Hij wordt in een adem genoemd met mannen als James Dean en Patrick Dempsey. 

Rain maker

Hans-Joachim Stuck / 1951: Stuck reed in 1985 voor het eerst voor Porsche tijdens het World Endurance Championship en won met zijn teamgenoot Derek Bell de titel. De coureur uit Beieren en de Porsche 962 leken voor elkaar gemaakt te zijn. Twee overwinningen en vijf andere podiumplaatsen met Porsche op Le Mans, twee overwinningen op Sebring en de algemene overwinning in een Duitse sprintrace-reeks spreken voor zich. Hans-Joachim 'Strietzel' Stuck reed in 1997 zijn laatste race voor Porsche. Zijn sensationele ritten in de regen en in de nacht, zijn gevoel voor de auto en het jodelen in de pitlane zijn sindsdien onderdeel geworden van de autosport-folklore. 

Marathon man

Jacky Ickx / 1945: Toen de Franstalige Belg in 1976 bij Porsche begon, had hij al twee Le Mans-overwinningen op zijn naam staan ​​en was hij succesvol in de Formule 1. Na eindelijk de overstap gemaakt te hebben van single-seaters naar prototypes van Porsche, stapte Ickx over naar endurace-racing. Voor Porsche won hij onder meer vier keer Le Mans en reed in 1982 en 1983 de spectaculaire 956 naar winst. De namen Ickx en Porsche zijn onlosmakelijk verbonden aan de spraakmakende Rally van Parijs naar Dakar. Ickx won die in 1983 al in een Mercedes-Benz, voordat hij in 1984 met een vierwielaangedreven 911 zesde werd en in een 959 als tweede eindigde. 

Safe bet

Derek Bell / 1941: Bell startte in 1964 als coureur en reed tussen 1968 en 1974 Formule 1-races voor onder meer Ferrari. Net voor zijn dertigste verlegde de Brit zijn aandacht naar andere raceklassen. Hij won in 1971 zijn eerste race in Buenos Aires met Jo Siffert in een 917 in de Gulf kleuren. In datzelfde jaar tikte hij op Le Mans een snelheid van 396 km/u aan in de iconische 917 Langheck - sneller dan welke Porsche daar ooit had gereden. Een decennium later bracht Bell zijn enorme ervaring naar het Porsche-fabrieksteam en werd hij een legende door vier Le Mans-overwinningen en twee wereldkampioenschappen te behalen. Bell werd beschouwd als een ‘safe bet’ als het erom ging een Porsche tijdens een endurance-race heel over de finishlijn te krijgen. 

Nummer 59

Hurley Haywood / 1948: Hurley startte op zijn twintigste met écht serieus racen. Pas op 60-jarige leeftijd hing hij zijn racehelm aan de wilgen met een laatste podiumplaats tijdens de 24 uur van Daytona in 2009: hij werd derde in een auto met een 4,0-liter Porsche-motor. In de vier decennia daartussen werd Haywood Amerika's meest succesvolle endurance-racer ooit. Belangrijke feiten in het kort: vijf algemene overwinningen op Daytona waarvan de eerste een sensationele overwinning was in een 911 Carrera RSR 2.8. Drie overwinningen op Le Mans, twee op de 12 uur van Sebring. Bij al zijn overwinningen voor Porsche droegen zijn auto’s het startnummer 59. 

Race Engineer

Marc Lieb / 1980: World Endurance Champion en Le Mans-winnaar 2016. Lieb was een van de rijders die deel uitmaakte van het LMP-team dat in 2014 werd opgericht; hij doorstond de soms turbulente opstartfase met verve. Meer dan een decennium - sinds 2003 – maakte de Duitser deel uit van het team van fabrieksrijders en heeft hij in Porches 911 talrijke GT-kampioenschappen en fameuze races op zijn naam gezet. Lieb is niet alleen een coureur, maar ook een ingenieur. Hij was betrokken bij de ontwikkeling van de hypercar 918 Spyder. Lieb reed in 2013 de hybride sportwagen over de Nordschleife in 6 minuten en 57 seconden. 

Endurance Sprinter

Timo Bernhard / 1981: Net als Marc Lieb heeft Timo Bernhard meegewerkt aan de ontwikkeling van het succesvolle LMP-team. Zijn naam is te vinden onder de winnaars van alle grote endurance-races: Daytona, Sebring, Nürburgring en Le Mans, die hij in 2010 voor de eerste keer won. De Duitser herhaalde dit succes in 2017 en won de World Endurance Championship voor de tweede keer. Net als Marc Lieb begon Bernhard zijn lange carrière als ontwikkelaar in het Porsche Junior Team, waar hij in 1999 voor het eerst 911 reed. In 2018 keerde Bernhard terug naar sprintraces.