Leusden,
27
maart
2024
|
09:00
Europe/Amsterdam

Het beste van twee werelden: het hybride designproces van Style Porsche

Innovatieve software ondersteunt Style Porsche bij het ontwerpproces. Maar ondanks de digitalisering hecht de designafdeling van de sportwagenfabrikant nog steeds veel waarde aan de ontwerpkwaliteit van klassieke schetsen en uitgebreide kleimodellen

Heeft de powerwall de traditionele tekentafel al vervangen? Gebruiken ontwerpers nog steeds potloodjes of werken ze alleen digitaal? Zijn gedetailleerde kleimodellen nog nodig of zijn die inmiddels ingehaald door Virtual Reality? Kortom, in welke richting ontwikkelt het ontwerpproces zich bij Porsche? Voor Michael Mauer, de directeur van Style Porsche, is er geen sprake van of-of: “Bij Porsche gaat het niet om analoog versus digitaal, maar om analoog én digitaal: beide benaderingen vullen elkaar aan, en beide hebben hun voor- en nadelen. De samenwerking is een succesfactor voor onze ontwerpkwaliteit.”

Van schets tot Mixed Reality

De schets met pen en papier blijft bij Porsche nog steeds het belangrijkste vertrekpunt bij het ontwerp van een auto. En voor de beoordeling ervan zijn fysieke modellen van klei nog steeds onmisbaar. Maar het iteratieve ontwerpproces, dat zich over vele maanden uitstrekt, omvat natuurlijk ook een digitale representatie van de modellen. “Deels naast elkaar, deels afwisselend ontwikkelen we het ontwerp verder op het fysieke model of in de digitale wereld”, legt Sebastian Reher, hoofd Virtueel Design, uit. Fotorealistische simulaties maken het mogelijk om in alle fasen van het proces alternatieven te verkennen, te experimenteren met kleuren en verschillende omgevingen in de weergave op te nemen. 

Porsche maakt daarbij gebruik van de modernste tools die ook in de gaming- en architectuurwereld worden gebruikt. Deze high-end software is onder andere belangrijk voor het weergave- en bedieningsconcept in het interieur, dus voor de Porsche Driver Experience. Beeldschermcontent en bedieningsconcepten zijn met behulp van Virtual Reality vroegtijdig te evalueren, vaak zelfs voordat de eerste hardwarecomponenten beschikbaar zijn. Mixed Reality-toepassingen maken bijzonder realistische ervaringen mogelijk. In het zogeheten UX-zitmodel zijn slechts enkele fysieke componenten zoals de stoel en het stuur gemonteerd in een frame. Met een VR-bril versmelten de echte en virtuele wereld met elkaar en ontstaat een indrukwekkend realistische indruk van het nieuwe interieur inclusief het displayontwerp. Maar ook hier worden aanvullend de ergonomische aspecten fysiek getest met behulp van een zogenaamd DX-zitmodel.

Met behulp van moderne frees- en scanmethoden worden digitale gegevens vertaald naar de fysieke modellen of vice versa. Hierbij worden de tastbare 1:1-modellen bijvoorbeeld contactloos vastgelegd met behulp van fotogrammetrie. Deze 3D-gegevens dienen dan als basis voor de verdere digitale ontwikkeling. In een later stadium, net vóór de definitieve vaststelling - de zogenaamde designfreeze -, is hardware pas vereist. Dan kan het Design Centre in Weissach één van zijn bouwkundige voordelen benutten: in de uitgestrekte, afgesloten binnenplaats is een evaluatie onder realistische omstandigheden mogelijk. Niet alleen het licht is echt zonlicht, ook de achtergrond bestaat uit groene struiken en planten. Als alternatief kan een model in zijn ‘natuurlijke omgeving’ worden gezet.

Het hybride designproces van Style Porsche

Het ontwerpproces bij Style Porsche

Eerste schetsen: Aan het begin van het ontwerpproces staan altijd schetsen, vaak getekend. Bijna gelijktijdig met de eerste ontwerpen voor het exterieur wordt ook het interieur geschetst. Uit de veelheid aan tekeningen selecteren Michael Mauer, de chef van Style Porsche, en de verantwoordelijken voor het exterieur- en interieurontwerp, Peter Varga en Markus Auerbach, de veelbelovendste.

1:3-modellen: In het kader van verdere interne competitie worden tot tien kleimodellen op een schaal van 1:3 gemaakt. De respectievelijk tweemansteams van ontwerper en modelbouwer vertalen hun eerste ontwerpen naar driedimensionaliteit en optimaliseren ze. Opnieuw worden de meest veelbelovende modellen geselecteerd. In de loop van het proces van het maken van 3D-modellen worden gegevens als wielmaten en de wielbasis steeds realistischer

1:1-modellen: Alle details van een ontwerp worden op schaal nauwkeurig vormgegeven met industrieel klei op een frame van staal, hout en hard schuim. De modelbouwer boetseert het materiaal, vormt randen en gladde oppervlakken. Ook tapes en folies behoren tot zijn gereedschappen. Hiermee worden belangrijke lijnen en contouren benadrukt of bijvoorbeeld koplampen en ramen vlak weergegeven. Sommige onderdelen, zoals wielen of logo’s, worden geproduceerd met een 3D-printer en daarna geïntegreerd in het kleimodel. Het kan wel zes maanden duren tot een dergelijk 1:1-model klaar is. In de regel zijn er twee levensgrote modellen in de finale van de interne ontwerpwedstrijd. Ze worden voorzien van speciale zilverkleurige folie en in kleur gespoten.

Virtuele modellen: Met alle oppervlaktegegevens, details over materialen (inclusief kleur en textuur), scherminhoud en productkenmerken (bijvoorbeeld verschillen tussen het basismodel en de Turbo) zijn de modellen volledige weergaven van toekomstige Porsches. Portieren en kleppen kun je openen, licht en schaduw zijn met een muisklik aan te passen.

Data Control Model: Parallel aan de laatste stappen in het ontwerpproces en op weg naar de serieproductie, wordt dit model gecreëerd. De zogeheten ‘Strak-Abteilung’ is in Weissach verantwoordelijk voor de overgang van het ontwerpproces naar de productiefase, en die moet ervoor zorgen dat het ontwerp realiseerbaar is tot in de kleinste details, zoals bijvoorbeeld de koplampen van de auto.

Het hybride designproces van Style Porsche

Cijfers, gegevens, feiten

Porsche opende in 2014 zijn nieuwe designstudio in Weissach. Bij de studio werkt een ontwikkelingsteam van zo’n 150 mensen. 

Er wordt in totaal honderd kilo plasticine met de hand aangebracht op een frame van hout en schuim om een model op schaal 1:3 te creëren. Voor modellen op de schaal 1:1 is tot 1.200 kilogram nodig. De kleimassa wordt bij precies zestig graden Celsius bewaard in een oven in de studio. Dat levert een materiaal op dat je het best kunt vergelijken met zachte boter.

Elke van de ongeveer vijftig modelleurs in de exterieurstudio bij Style Porsche stelt zijn eigen gereedschappen samen voor het werken aan de kleimodellen. Deze individuele koffers bevatten meer dan honderd gereedschappen, waaronder metalen messen en krabbers, fijne draadlussen, houten spatels, borstels en penselen. 

De powerwall in de presentatieruimte van de ontwerpstudio heeft met een breedte van 16,5 meter de afmetingen van een bioscoop. De muur bestaat uit in totaal 972 LED-panelen en heeft een resolutie van 10K.

Specialisten van de afdeling Kleur & Bekleding leggen de uiterlijke eigenschappen van alle materialen vast met behulp van een scanner en verzamelen deze in een hightech database. Dit geldt ook voor historische materialen zoals corduroy of stof met het iconische Pepita-patroon.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.