16
februari
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Eerste Porsche met A-label: Panamera S Hybrid

Niet alleen is de Panamera S Hybrid met A-label één van de zuinigste Porsches ooit, hij heeft ook aanzienlijke voorsprong op andere hybrideproductiemodellen binnen zijn segment wat betreft brandstofverbruik en CO2-uitstoot. De gunstige waarden worden behaald met behulp van Michelins vierseizoenenbanden met zeer lage rolweerstand die speciaal voor de Panamera zijn ontwikkeld en als optie leverbaar zijn. Maar zelfs zonder deze speciale banden levert de nieuwe hybrideauto van Porsche ongekende cijfers, met een gemiddeld verbruik van 7,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 167 g/km.



‘Zeilen’

De Panamera S Hybrid verzet de bakens op het gebied van prestaties, maar ook wat betreft de typische eigenschappen van hybrideauto’s. Hij accelereert in 6,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur en heeft een topsnelheid van 270 km/uur. Op alleen elektrische aandrijving bedraagt de actieradius ongeveer twee kilometer en daarbij kan een snelheid tot 85 km/uur gereden worden, afhankelijk van de situatie. De Porsche-hybrideaandrijving is het enige systeem ter wereld dat profiteert van aanvullende verbruiksbesparingen dankzij het zogenoemde ‘zeilen’ op snelwegen en autowegen. Dit houdt in dat de verbrandingsmotor wordt ontkoppeld en uitgeschakeld bij snelheden tot 165 km/uur (156 km/uur bij de Cayenne S Hybrid) gedurende de fase dat er geen aandrijving wordt verlangd van deze motor.



De aandrijving van de Panamera S Hybrid wordt verzorgd door dezelfde aandrijflijn die zich al bewezen heeft in de Cayenne S Hybrid. De primaire aandrijving komt van een drieliter V6 met 245 kW (333 pk) en deze wordt ondersteund door een 34 kW (47 pk) elektromotor. De motoren kunnen de Panamera S Hybrid zelfstandig, maar ook gezamenlijk aandrijven. De elektromotor functioneert bovendien als generator en startmotor en vormt samen met de koppeling de compacte hybridemodule die tussen de verbrandingsmotor en de transmissie is geplaatst. De elektromotor is verbonden met een nikkel-metaalhydrideaccu (NiMh) waarin de elektrische energie tijdens remmen en rijden wordt opgeslagen. De krachtoverbrenging wordt verzorgd door de bekende 8-traps Tiptronic S die standaard is op de Cayenne-modellen.



Wat betreft het uitrustingsniveau staat de Panamera Hybrid S een stap hoger dan de al zeer rijk uitgeruste Panamera S met V8-benzinemotor. De hybrideauto is bijvoorbeeld standaard voorzien van adaptieve luchtvering inclusief adaptieve schokbrekers met PASM en Servotronic. De nieuwe Gran Turismo is ook voorzien van het innovatieve displaysysteem dat de bestuurder van relevante informatie voorziet over de status van het hybridesysteem.



Zes modellen

Met de komst van de hybrideauto bestaat het aanbod van de Panamera nu uit zes modellen. Deze laatste aanvulling benadrukt het strategisch belang van Porsche Intelligent Performance en voorziet het absolute topsegment van belangrijke noviteiten – van sportief tot milieuvriendelijk. Dit komt overeen met wat klanten wensen, zoals inmiddels is gebleken uit behaalde successen. De nieuwe hybrideauto zal de aantrekkingskracht van Porsche’s vierde model nog verder vergroten.



De Panamera S Hybrid verschijnt in juni 2011 op de markt en zal 127.000 euro (inclusief BTW en BPM) gaan kosten.



Meer informatie over de Porsche Panamera S Hybrid is terug te vinden op de interactieve webspecial: www.porsche.com/microsite/panamera-hybrid/netherlands.aspx

Bezoek voor uitgebreide modelinformatie: www.porsche.nl/panamera