08
augustus
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Directe brandstofinjectie vergroot succes Porsche RS Spyder



Het indrukwekkendste kenmerk van de DFI-versie van de succesvolle 3,4-liter V8-motor is de toegenomen energie-efficiëntie – een factor die van groot belang is bij langeafstandsraces. Ondanks het toegenomen vermogen is het brandstofverbruik aanzienlijk verlaagd.




Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe motor heeft de autosportafdeling van Porsche nauw samengewerkt met de ontwikkelingsafdeling voor de straatmodellen. ‘Toen we met het RS Spyder-project begonnen, zagen we de voordelen van DFI al in’, zegt Thomas Laudenbach, verantwoordelijk voor Motorsport Development/Power Train. ‘De technologie is aan de specifieke eisen van de autosport aangepast, maar altijd in nauw overleg met de collega’s die zich met de Porsches voor de openbare weg bezighouden. Deze samenwerking heeft in methoden en inzichten geresulteerd die van grote waarde zijn voor de toekomst van DFI.’


Behalve het toegenomen piekvermogen, is het voordeel van de nieuwe DFI-motor dat deze onder deellast op een extreem arm mengsel kan lopen. Tijdens een langeafstandsrace zijn er regelmatig momenten waarop het veld langzamer rijdt, als bijvoorbeeld de safety car op de baan is na een ongeval. In deze situaties verbruikt de nieuwe motor dankzij de verfijnde technologie zeer weinig brandstof.


Er dienen zich bovendien nieuwe mogelijkheden aan voor het beheersen van de brandstofinjectie tijdens complexe processen, zoals opschakelen terwijl het gaspedaal volledig ingetrapt is. Het optimaal benutten van DFI in de Porsche RS Spyder biedt nieuwe kansen om de concurrentie voor te blijven.