Leusden,
29
oktober
2017
|
07:00
Europe/Amsterdam

De bochtenkunstenaars

De bochtenkunstenaars

50 jaar geleden kwam de Porsche 911 R voor het eerst aan de start in de fameuze Tour de Corse. Nu zijn de helden van toen terug: Vic Elford en Gérard Larousse rijden met twee 911 SC/RS modellen uit het Porsche Museum de Tour de Corse Historique.

In november 1968, vlak voor de start van de Tour de Corse nam Peter Falk, chef raceauto-ontwikkeling bij Porsche zijn beste fabrieksrijder, Vic Elford apart. Falk vindt dat bij de Tour de Corse eigenlijk ook een Fransman in actie zou moeten komen en vraagt Elford wie dat zou kunnen zijn. ‘Quick Vic’ wil zijn goede vriend Jean François Piot wel aanbevelen, maar hij kent een nog betere coureur: Gérard Larousse.

De hereniging van Larousse en Elford
Larousse (77) en Elford (82) worden herenigd bij de 17e Tour de Corse Historique, ze komen beiden aan de start met een 911 SC/RS – niet in de VHC-klasse waarin het om snelste tijd gaat, maar in de VHRS-klasse, de toeristische regelmatigheidsrit. Het enige toeristische element voor de twee was overigens dat ze ter plekke identieke sportschoenen kochten. En de regelmaat kwam vooral tot uiting in het onafgebroken hoge tempo waarmee Elford en Larousse de uitdagende hellingen in het prachtige landschap bedwongen.

De 10.000 bochten rally
De Tour de Corse was en is zowel beroemd als gevreesd. De eerste editie vond plaats in 1956. De route was 1.300 kilometer lang en vooral bochtig – op Corsica zijn rechte stukken zeldzaam. Larousse over de Tour de Corse: “Toentertijd wilde je hier net zo graag wilden winnen als op de Nürburgring.”

De Tour de Corse Historique is bijna net zo zwaar als de Tour de Corse, die sinds 1973 jaarlijks meetelt voor het WRC (World Rally Championship). De historische versie is 800 km lang en telt 340 proeven die het uiterste van mens en machine vragen. Uiteraard is het parcours net zo bochtig en koppige geiten en vallende rotsen maken geen onderscheid tussen WRC-auto’s en historische racers.

20 exemplaren: de 911 SC/RS
Na eerder met een 911 en 911 R aan de start gekomen te zijn, reden Elford en Larousse nu in de twee 911 SC/RS modellen die het Porsche Museum rijk is: de nummer 1 en de nummer 5. Nummer 1 is een gerestaureerde kopie van één van de 20 lichtgewicht high-performance 911 modellen die Porsche in 1984 bouwde en nummer 5 is de originele homologatieauto, die overigens ook fungeerde als auto van de zaak van de legendarische race-ingenieur Roland Kussmaul. Beide bolides hebben een atmosferische 3,0-liter motor en achterwielaandrijving.

Gérard Larousse en de 911 R in de Tour de Corse van 1969
Larousse reed de Tour de Corse van 1969 in een 911 R. Dit model was geschikt voor zowel straat als circuit – hij was gehomologeerd voor gebruik in Groep B met de focus op rally’s. Bijzonder detail: Alle 911 SC/RS modellen waren wit, de ideale ondergrond voor sponsoruitingen. Door wijzigingen aan de motor leverde de auto van Larousse 250 pk in plaats van 204 pk en door de toepassing van vele lichtgewicht materialen woog de auto slechts 960 kg. Het resultaat: Larousse won de race, evenals de Rallye Neige et Glace en de Tour de France d’Automobile. En dus was de tip van Elford uit 1968 goud waard.

Eerste overwinning van Porsche in 1960
De Tour de Corse Historique is een prachtige tijdreis door de Franse rallycultuur van de jaren ’80. Daarbij draait het om autosport in een fascinerend landschap en een bijzondere, vriendschappelijke ambiance. Porsche vierde zijn eerste Tour de Corse-overwinning in 1960 met Herbert Linge en Paul-Ernst Strähle in een Porsche 356 B 1600 GS Carrera GT Coupé. Het Porsche Museum komt graag op plekken waar het merk grote successen behaalde. En dus was de komst van de twee 911 SC/RS modellen naar Corsica geen toeval.