22
oktober
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Aanhoudend succes voor Porsche Cayenne en Panamera

De door Michael Mauer (hoofddesigner Porsche) ontwikkelde designtaal is bewust afgeleid van het design-DNA van de Porsche sportwagenmodellen, in het bijzonder van de Porsche 911. Uit welke hoek je de Porsche Cayenne en Panamera ook bekijkt, de merkidentiteit is altijd duidelijk herkenbaar. Niet voor niets vielen beide modellen al veelvuldig in de prijzen.

De sportieve en elegante vormgeving van de nieuwe Cayenne waren voor de lezers van het gerenommeerde autotijdschrift Auto Motor und Sport reden om de SUV te belonen met de prestigieuze designprijs ‘Autonis’. Bij de toekenning van ‘das Goldene Lenkrad’ werd de Cayenne met maar liefst een kwart van de stemmen gekozen tot ‘Klassieker van de Toekomst’ in de categorie SUV’s. Bovendien werd de Cayenne Diesel in Duitsland uitgeroepen tot ‘Firmenauto des Jahres 2010’ (Bedrijfsauto van het Jaar).



Cayenne best verkochte model

In het boekjaar 2009/2010 was de Cayenne met 29.855 exemplaren Porsches best verkochte model. Maar liefst 11.618 klanten kozen voor de nieuwe Cayenne. De populairste motor in Europa was de diesel; buiten Europa gaat de voorkeur uit naar de V8-motor.

Net zo indrukwekkend als het succes van de Porsche Cayenne is de waardering voor de Porsche Panamera, die in september 2009 op de markt verscheen. Sindsdien zijn 21.706 exemplaren van de Gran Turismo afgeleverd, waarvan alleen al 2.600 in Duitsland. En aangezien het aantal bestellingen nog steeds in de vele duizenden loopt, is een succesvolle ontwikkeling in dit voor Porsche nieuwe segment gegarandeerd. De recentelijk geïntroduceerde Panamera met de nieuwe V6-benzinemotor speelt daarin een belangrijke rol. Met de Panamera is Porsche inmiddels een vaste waarde in het luxesegment, waarin het marktaandeel van Porsche reeds 13 procent bedraagt.



Car of the Year

Net als de Porsche Cayenne is de Porsche Panamera veelvuldig onderscheiden met publieks- en vakprijzen. In Duitsland kozen de lezers van Auto Motor und Sport de Panamera tot de beste auto in zijn klasse en sleepte de Gran Turismo ‘das Goldene Lenkrad’ van Bild am Sonntag en Auto Bild, en de ‘Auto Trophy’ van Auto Zeitung in de wacht. In Nederland won de Porsche Panamera de innovatieprijs in de categorie rijdynamiek. In Engeland de awards ‘Car of the Year’ en ‘Dynamicist of the Year’ en in de Verenigde Staten de ‘Most Wanted Award’.