Leusden,
10
december
2015
|
00:01
Europe/Amsterdam

Een nieuwe generatie: Porsche 718 Boxster en 718 Cayman

Samenvatting

De middenmotor-sportwagens van Porsche gaan vanaf medio 2016 door het leven als 718 Boxster en 718 Cayman. De aanduiding 718 is een verwijzing naar de Porsche 718 uit 1957, die mede dankzij zijn in het midden geplaatste viercilinder boxermotor vele circuit-successen vierde. De nieuwe 718 Boxster en 718 Cayman zullen ook voorzien zijn van viercilinder boxermotoren, maar dan met turbotechnologie. In de nieuwe reeks wordt de 718 Boxster prijstechnisch boven de 718 Cayman gepositioneerd.

Viercilinder (boxer)motoren hebben een rijke historie bij Porsche. Ook vandaag worden ze met veel succes ingezet. Zo won de 919 Hybrid met een zeer efficiënte tweeliter viercilinder turbomotor in juni van dit jaar de 24 Uur van Le Mans. Onlangs stelde Porsche met de 919 Hybrid ook de constructeurs- en rijderstitel in het WEC (World Endurance Championship) veilig. Met deze circuitsuccessen heeft Porsche aangetoond dat de viercilinder turbomotor een groot potentieel heeft, ook voor de straatauto’s van het merk.

De 718-historie: vele overwinningen met de viercilinder boxer

De Porsche 718 was de opvolger van de legendarische 550 Spyder. In de 718 was de viercilinder boxermotor nog verder ontwikkeld. Of het nou in de 12-uursrace van Sebring was of bij het Europese heuvelklimkampioenschap tussen 1958 en 1961: de 718 liet met zijn krachtige en efficiënte viercilinder boxermotor veel concurrenten achter zich. Bij de legendarische Targa Florio op Sicilië behaalde de Porsche 718 tussen 1959 en 1960 maar liefst drie keer de eerste plaats. En bij de 24 Uur van Le Mans in 1958 was de 718 RSK met zijn 142 pk sterke boxer goed voor de overwinning in zijn klasse.

Van circuit naar de openbare weg

Met de Porsche 919 Hybrid keerde Porsche in 2014 terug in de topcategorie (LMP1) van het World Endurance Championship (WEC) waarin onder meer de 24 Uur van Le Mans is opgenomen. De 919 Hybrid is ontwikkeld voor maximale efficiency. Zijn tweeliter viercilinder turbomotor werkt samen met twee energieterugwinsystemen. Porsche ziet de autosport als de ultieme beproeving, daarom vindt de viercilinder turbo-boxermotor nu ook de weg naar de seriemodellen van het merk.