Leusden,
25
mei
2017
|
09:00
Europe/Amsterdam

Van nul tot 1.000.000: zeven generaties Porsche 911 - de 993 voor het eerst met bi-turbo

Samenvatting

In Stuttgart-Zuffenhausen is deze maand de miljoenste Porsche 911 van de band gelopen. De 911 is en blijft het strategisch meest belangrijke model binnen de modellenrange van Porsche. Hij draagt sterk bij aan Porsche’s positie als een van de meest winstgevende autofabrikanten ter wereld. De 911 was altijd modern, maar nooit fashionable; precies zoals dat bij een iconische sportwagen past. Deze week dagelijks een terugblik op vijf decennia en zeven generaties 911 evolutie. De vierde generatie, de 993, is voor veel Porsche fans nog steeds een van de meest geliefde generaties.

De 993 die tussen 1993 en 1998 is gebouwd is nog steeds de grote liefde voor vele Porsche fans. Aan de ene kant is dit te danken aan het opvallend mooie design dat onder de Nederlandse designchef Harm Lagaaij zijn vorm kreeg. De geïntegreerde bumpers onderstrepen de harmonieuze algemene indruk. De neus is vlakker dan van zijn voorgangers, wat mogelijk is gemaakt door de ronde verlichting in de ‘torpedobuizen’ van het oermodel te vervangen door polyellipsoid koplampen.

Bi-turbo
Daarnaast is de luchtgekoelde 993 doorontwikkeld – Duitsers noemen dat ‘ausgereift’ – en betrouwbaar. De 993 is dankzij een nieuw ontworpen aluminium chassis zeer lichtvoetig en wendbaar. De 993 Turbo is in 1995 de eerste turbovariant die is voorzien van een bi-turbo waardoor het model niet alleen snel is, maar op dat moment ook wereldwijd de laagste uitstoot levert. Nog een innovatie van de vierwielaangedreven 993 Turbo zijn de aluminium velgen met holle spaak die Porsche als eerste autofabrikant ooit gebruikt. De achterwielaangedreven 911 GT2 met z’n 430 pk wordt door fans wereldwijd als de über Porsche gezien. Nieuw is ook de 911 Targa die nu niet meer wordt geleverd met de karakteristieke Targa beugel, maar met een groot glazen dak dat onder de achterruit wegzakt. De belangrijkste reden waarom Porsche liefhebbers de 993 tot op de dag van vandaag zo koesteren, is dat deze serie voor het laatst is voorzien van een luchtgekoelde motor.

>> Aantal geproduceerde voertuigen: 67.535

Meer weten over de andere genereraties Porsche 911? Lees hier meer over oer-Elferde succesvolle G serie en de eerste 911 met vierwielaandrijving.