Leusden,
27
mei
2017
|
09:00
Europe/Amsterdam

Van nul tot 1.000.000: zeven generaties Porsche 911 - 997 biedt individuele diversiteit

Samenvatting

In Stuttgart-Zuffenhausen is deze maand de miljoenste Porsche 911 van de band gelopen. De 911 is en blijft het strategisch meest belangrijke model binnen de modellenrange van Porsche. Hij draagt sterk bij aan Porsche’s positie als een van de meest winstgevende autofabrikanten ter wereld. De 911 was altijd modern, maar nooit fashionable; precies zoals dat bij een iconische sportwagen past. Deze week dagelijks een terugblik op vijf decennia en zeven generaties 911 evolutie. Met de introductie van de 997 911 zet het merk nieuwe maatstaven.

Porsche introduceert in juli 2004 de 997 911 Carrera en 911 Carrera S en zet daarmee nieuwe maatstaven. Met nieuwe, ovalen koplampen en extra verlichtingsunits in de voorbumper grijpt Porsche met de 997 voor wat het design betreft terug naar de luchtgekoelde generaties.

Overtuigende prestaties
De 997 overtuigt niet alleen qua design, maar ook op het gebied van prestaties. De 3.6-liter boxermotor van de Carrera levert 325 pk, de nieuw ontwikkelde 3.8-liter in de Carrera S biedt zelfs 355 pk. Ook het rijgedeelte is ingrijpend herzien. Zo krijgt de Carrera S standaard het Porsche Active Suspension Management mee. Porsche introduceert in 2006 de 997 Turbo, de eerste productie-auto met een benzinemotor die gebruik maakt van een turbocompressor met variabele turbinegeometrie. Na de facelift in het najaar van 2008 is de 997 efficiënter dan ooit dankzij directe benzine-inspuiting. Ook wordt de PDK transmissie met dubbele koppeling leverbaar. Nooit eerder bood Porsche zijn clientèle zoveel keuze en individualiteit. Carrera, Targa, Cabriolet, achterwiel- of vierwielaandrijving, Turbo, GTS, begeerlijke limited editions en straatversies van circuitracers: uiteindelijk zijn liefst 24 modellen van de 997 verkrijgbaar.

>> Aantal geproduceerde voertuigen: 215.092

Meer weten over de andere genereraties Porsche 911? Lees hier meer over oer-Elfer, de succesvolle G serie, de eerste 911 met vierwielaandrijvingde introductie van de bi-turbo en overstap van lucht- naar watergekoeld.