Leusden,
18
september
2015
|
16:00
Europe/Amsterdam

Porsche Mission E met een Nederlands tintje

Wie denkt dat Porsche in Frankfurt alleen zijn aandacht richt op de nieuwe 911, zit er naast. Een tweede showstopper is de conceptcar Mission E. Die geeft aan dat Porsche hard werkt aan een volledig elektrische auto met 600 pk. Het is een auto met een Nederlands tintje: met Ivo van Hulten voor het interieur en Emiel Burki voor het exterieur tekenden twee Nederlanders voor dit inmiddels veelgeprezen model.

Het internet ontplofte zowat toen Porsche misschien wel dé grote ster van de IAA onthulde. Porsches volledig elektrische vierdeurs coupé heeft een systeemvermogen van ruim 440 kW/600 pk aan elektropower, vierwielaandrijving en een bereik van 500 kilometer. Opvallend is dat je de auto in slechts een kwartier weer tot 80% kunt opladen. De spraakmakende techniek is omgeven door een even spraakmakend design. Mede dankzij de Nederlandse ontwerpers Ivo van Hulten en Emiel Burki.

Zo klein als Nederland is, zo veel dragen wij bij aan de designstudio’s in de automotive wereld. Designers als Adrian van Hooydonck, Laurens van den Acker en Fedde Talsma maakten furore bij diverse fabrikanten. Harm Lagaay kent iedereen als de man die van 1989 tot zijn pensionering in 2004 verantwoordelijk was voor het design van Porsche. ‘Dutch Design’ dus op een puur Duitse sportwagen? Hoofd interieurdesign Ivo van Hulten haast zich om dat wat te nuanceren, geheel in stijl met zijn chef Michael Mauer. Die vindt namelijk dat het ontwerp van een auto nooit het resultaat is van het werk van eenlingen, maar van een team. “We hebben een multicultureel jong team met een enorme dosis chemie.”

In nog geen jaar is de Porsche Mission E ontwikkeld; het is het eerste project waar Van Hulten zich mee heeft bemoeid sinds hij naar de designafdeling in Weissach verhuisde. De opdracht die het team meekreeg was een Porsche te ontwerpen die zowel technisch als uiterlijk vooruitstrevend is. En dat is gelukt, blijkens de positieve reacties. “Natuurlijk zijn er al volledig elektrische auto’s op de markt. Maar bij Porsche willen we er een bouwen die beter en moderner is. En ook een die onmiskenbaar de Porsche genen in zich heeft; dat begint al bij het design van het in- en exterieur. Zelfs al zou je de logo’s afplakken, zie je nog dat je met een Porsche te maken hebt.”

Waarin zit ‘m het Dutch Design? Van Hulten: “Bij de Mission E geldt ‘form follows function’. Ik denk dat dit iets typisch Nederlands is. Wij kijken niet alleen naar een mooie vormtaal, maar ook naar de functie die het heeft. Het moet een auto zijn waar je wat aan hebt, maar ook een waar je verliefd op kunt worden – een design waarbij er iets bij je gebeurt. Ik ben verliefd op deze Mission E.”

Natuurlijk is in dit geval het interieur ‘zijn’ kindje; form follows function gaat hier volledig op. In het interieur biedt de auto vier individuele zitplaatsen. De rijhouding is volgens het hoofd interieurdesign vergelijkbaar met die van een 911 want “we willen de auto een typisch Porsche gevoel geven”. Verder pakt de Mission E uit met revolutionair dashboard, met een instrumentenbord met vijf tellers zoals in de klassieke 911. De Mission E is te bedienen via oogbewegingen. De 3D-weergave past zich automatisch aan je zithouding aan zodat alle relevante informatie recht in je blikveld ligt. Ook grijpt Porsche terug op het twee lagen-dashboard, zoals de eerste generaties van de 911 dat ook had. “Daarin zijn de instrumenten voor de bestuurder geïntegreerd. Tussen die lagen is een holografisch display ondergebracht dat zich uitstrekt tot aan de passagierszijde. Hierin zijn individueel te selecteren apps ondergebracht. Deze apps zijn door de bestuurder of de bijrijder te gebruiken om bijvoorbeeld media- navigatie-, klimaat-, auto- en contactfuncties handsfree te bedienen. Het gewenste symbool kun je bedienen door gebaren: ‘grijpen’ betekent selecteren en ‘trekken’ staat voor bediening. Via een touchpad op de middenconsole – vergelijkbaar met die in de 918 - zijn ook diverse andere functies te bedienen.”

Hoewel het vooralsnog een conceptcar is, moet het raar lopen willen we niks van de sexy lijnen van het in- en exterieur gaan terugzien op toekomstige productiemodellen, zegt Van Hulten.

 Beschouw de Mission E maar als een blik in de toekomst.
Ivo van Hulten