Leusden,
26
november
2018
|
09:51
Europe/Amsterdam

De Porsche 997: technisch vooruitstrevend, vernieuwd design en grote diversiteit

De Porsche 997: technisch vooruitstrevend en vernieuwd design

Porsche presenteert 27 november (28 november Nederlandse tijd) de achtste generatie van de 911 in Los Angeles, 55 jaar na het debuut van de originele 911. Reden genoeg dus om terug te blikken op de zeven voorgaande generaties. Vandaag: de zesde generatie, de Porsche 997.

Nog nooit was het aantal versies van de 911 zo divers als bij de 997 die Porsche in 2004 presenteert. De nieuwste generatie van de 911 is er als coupé en Targa, Cabriolet en Speedster, met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, een slanke en brede carrosserie, met watergekoelde motoren met en zonder turbo’s en varianten als de GTS, GT2, GT2 RS, GT3 en twee GT3 RS-versies. Met speciale modellen komt het aantal uit op 24 modelvarianten - aangevuld met tal van mogelijkheden om de 911 te individualiseren.

Scherper design

Het design van de 997 is scherper en geeft en de 911 een nog dynamischer en krachtiger uiterlijk – met dank aan de Nederlandse designchef Harm Lagaaij. De basisversie, de Carrera, ziet er meer musculair uit met zijn aangepaste achterzijde; bij de S-, GT- en turbomodellen is de kont nog eens 44 millimeter breder. In vergelijking met zijn voorganger onderscheidt de 997 zich door de steilere, ronde koplampen met heldere glazen, die wel wat weg hebben van de luchtgekoelde 911-modellen. Na de facelift in juli 2008 kenmerken bi-xenonkoplampen en led-dagrijlichten de neus.

Grote stap voorwaarts

Technisch gezien zet de Porsche 997 weer een grote stap voorwaarts. De 3,6-liter zescilinder Carrera levert in eerste instantie 325 pk. Voor de S-modellen wordt de cilinderboring met drie millimeter vergroot. Daarmee krijgt de 997 Carrera S met 3,8 liter inhoud de grootste boxermotor die Porsche ooit in een 911 heeft gemonteerd.

Meer vermogen

Bij de facelift in 2008 herziet Porsche het motorgamma fundamenteel en wordt de 911 bijvoorbeeld voorzien van directe benzine injectie. Het brandstofverbruik en de emissies nemen aanzienlijk af, maar de prestaties stijgen: 345 pk voor de 3,6-liter en 385 pk voor de 3,8-liter zescilinder. De nieuwe 911 Carrera GTS, die de kloof tussen de S-modellen en de GT3 overbrugt, heeft zelfs 408 pk.

Variabele turbinegeometrie

Ook de 911 Turbo profiteert mee van de technologische vooruitgang: zijn 3,6-liter motor is de eerste benzinemotor ooit die turbo’s met variabele turbinegeometrie gebruikt. De daaropvolgende conversie naar een cilinderinhoud van 3,8 liter en directe injectie maakt de sprong van aanvankelijk 480 tot 500 pk mogelijk. In de 911 Turbo S is zelfs 530 pk beschikbaar. De motor wordt voor het eerst standaard gekoppeld aan een PDK versnellingsbak met zeven versnellingen met dubbele koppeling. Nog sterker en sneller is de 911 GT2 RS: deze motor levert 620 pk, genoeg voor een rondetijd van 7:18 minuten op de Nürburgring-Nordschleife.

Ultieme 997

Ook het vermogen van de GT3-modellen blijft stijgen, van aanvankelijk 415 tot 435 pk. De RS 3.8 levert zelfs 450 pk. Maar de ultieme 997 is de GT3 RS 4.0 die met liefst 500 pk een nieuw hoogtepunt is in de geschiedenis van de 911. Porsche bouwt slechts 600 exemplaren van deze geweldenaar.

Speciale varianten

Van de 997 bouwt Porsche een aantal opmerkelijke, speciale varianten, zoals de 911 Sport Classic. Alle 250 exemplaren zijn binnen 48 uur verkocht. Van de 911 Speedster – net als de Sport Classic 408 pk sterk – bouwt Porsche 356 stuks. Ook zeer bijzonder is de 997 Turbo S Edition 918 Spyder: Porsche zet ‘m in de markt om de wachttijd voor toekomstige eigenaars van een nieuwe, hybride 918 Spyder wat te verkorten. Maar 918 gelukkigen kunnen het speciale model bestellen.

Infographic

Tussen 2004 en 2012 produceert Porsche in totaal 213.004 exemplaren van de 997.