Leusden,
24
november
2018
|
09:45
Europe/Amsterdam

De Porsche 993: hoogtepunt van het luchtgekoelde tijdperk

Porsche presenteert 27 november (28 november Nederlandse tijd) de achtste generatie van de 911 in Los Angeles, 55 jaar na het debuut van de originele 911. Reden genoeg dus om terug te blikken op de zeven voorgaande generaties. Vandaag: de vierde generatie, de Porsche 993.

Voor elke autogek is een ding zeker: de vierde generatie van de 911, beter bekend als 993, is een van de meest gewilde versies in de geschiedenis van deze klassieker. Hoewel vrijwel alleen de daklijn ongewijzigd bleef, zat het nieuwe model dat in 1993 op de markt verscheen bomvol met het kenmerkende 911 ontwerp-DNA. Het organische samenspel van holle en bolle vormen, geïntegreerde bumpers en de vormen van de ruiten, z’n brede kont en de rode band tussen de achterlichten brengen iedere autoliefhebber in vervoering. Zelfs de vlakkere voorschermen die mogelijk zijn gemaakt door het gebruik van nieuwe polyellipsoïde koplampen, krijgen snel brede goedkeuring.

Multi-link ophanging

Ook qua techniek onderstreept de 993 zijn uitzonderlijke positie in sportwagenland, bijvoorbeeld met de volledig vernieuwde aluminium LSA-ophanging. Het combineert een lichtgewicht constructie, stabiliteit en wendbaarheid. Tot op heden wordt de multi-link ophanging beschouwd als de ultieme ontwikkelingsfase van de achteras van het ontwikkelingscentrum in Weissach, die geschiedenis heeft geschreven met zijn zelfsturende eigenschappen. Het resultaat: nog meer rijdynamiek en een verder verbeterd veercomfort.

Überversie GT2

De nieuwe generatie stelt ook nieuwe normen op het gebied van aandrijftechnologie: de 911 Turbo met standaard vierwielaandrijving gebruikt in 1995 twee turboladers. Dat zorgt voor een vermogen van 408 pk. Tegelijkertijd heeft de 3.6-liter twin-turbo de laagste uitstoot van alle motoren in zijn tijd. De allerkrachtigste 993 is de GT2, die 450 pk verdeelt over de achterwielen alléén. Porsche bouwt van deze bloedsnelle überversie slechts honderd exemplaren.

Glazen Targa-dak

Porsche biedt de 993 aanvankelijk alleen aan als coupé en cabriolet. De Targa debuteert in 1995. In tegenstelling tot z’n voorgangers met de iconische targabeugel en het afneembare dak heeft de 993 Targa een groot glazen schuifdak, dat elektrisch onder de achterruit kan verdwijnen. Daarnaast kent de 993 nog een andere carrosserievariant: de vierwielaangedreven Carrera 4S - kort daarna gevolgd door de Carrera S. Deze modellen gebruiken de brede carrosserie en het chassis van de 911 Turbo, maar hebben niet de grote achtervleugel die de Turbo kenmerkt.

Geliefd over de hele wereld

De 993 heeft nog een extra reden waarom het model zo populair is bij verzamelaars en fans over de hele wereld: het is de laatste 911 die is voorzien van een luchtgekoelde boxermotor. In eerste instantie levert de 993 Carrera met z’n tweekleppen techniek en dubbele ontsteking 272 pk. Maar vanaf modeljaar 1995 is dat vermogen gestegen tot 285 pk; optioneel is ook een 300 pk-variant leverbaar. Nieuw bij de 993 is de handgeschakelde zesbak die ervoor zorgt dat de topsnelheid van meer dan 270 km/u zonder al te lange overbrengingen valt te bereiken. Bovendien schakelt de nieuwe zesbak een stuk nauwkeuriger.

Infographic

Voor Porsche is de 993 een model waarmee de toekomst van het merk wordt veiliggesteld. Met de vierde generatie van de iconische sportwagen eindigt na 68.881 exemplaren in 1998 het hoofdstuk van luchtgekoelde motoren en breekt er na 35 jaar een nieuw, succesvol tijdperk aan: het tijdperk van de watergekoelde 911.